Direktlänk till inlägg 7 november 2013

Förkylningstips

Av vicand - 7 november 2013 11:45

Hade tänkt träna idag men jag känner mig rosslig i halsen så det blir att hoppa den idag. 


Här kommer lite tips vid förkylning 


1. Tvätta händerna ofta med tvål :

Innan du ska äta och efter, självklart efter toalettbesök (tänk på att ej dra i handtaget när du är blöt om händerna för då förs bakterier vidare till din hand. Försök att undvika att ta i handtag med handen bakterier lever upp till

12 h. 


2. Ha en egen handduk

Om flera personer torkar sig på samma handduk efter att ha tvättat händerna så är det en massa bakterier. Exempel person 1 som är genomförkyld torkar sig på handduken, person 2 som är frisk torkar sig i ögonen med den, vilket kan leda till ögoninflammation. Även fast alla i hushållet är friska så ska man ha en egen handduk för man vet aldrig om någon i hemmet har träffat på någon som är förkyld eller sjuk. 


3.  Ha inte händerna i ansiktet absolut inte i ögonen, inte munnen, inte i näsan.


4. Bit inte på naglarna, där massa av bakterier finns. 


5. Kan vara bra att stanna hemma första dagen då man känner att man har en förkylning på gång. 


6. Om du har feber stanna hemma.


7. Ta inte i hand eller kramas med någon bekant när du känner dig förkyld. 


8. Undvik tillsatt socker (juicer med tillsatt socker alkohol och läsk) som sägs hjälpa förkylningen på traven, alltså göra så förkylningen inte vill ge med sig och troligtvis bli värre. 


9. Drick egen pressad apelsinjuice.


10. Drick honungsvatten, eller något annat varmt om du har ont i halsen. 


11. Ät ordentligt, kött, kolhydrater ( exempelvis bulgur, fullkornspasta, bröd)  grönsaker och frukt, kan även ta till kosttillskott.  


12. Låna aldrig smink av någon exempelvis mascara och eyeliner, kan ge ögoninflammation.  


13. Undvik att träna  om du har mer än en liten snuva ( efter träningen så är immunförsvaret kraftigt nedsatt ). För att bygga upp det är det viktigt att äta ett återhämtningsmål med proteiner och kolhydrater, så kroppen återhämtar sig.


14. Känner du dig hängig kanske du ska hoppa träningen, känn efter själv. 


15. "Finns inga dåliga väder bara dåliga kläder" Klä dig varmt glöm inte fötterna.


16. Träna ute så du blir härdad.  


Övrigt 


Det man inte alltid tänker på är att det finns massor med bakterier på datorn, mobilen och alla andra elektriska prylar.

Ett tips är att exempelvis torka av skärmen och tangentbordet på din dator med speciella servetter för elektriska prylar. 


Jag rekommenderar dessa sidorna:  


http://www.styrkeprogrammet.se/traningsguide/27

http://mabra.com/basta-satten-att-bli-av-med-vinterforkylningen/


Har ni några frågor eller tips kommentera gärna. :) 



  



 
 
Annie

Annie

7 november 2013 12:57

Bra tips! ;-) Ja tvätta händerna är ju a och o nästan, jag spritar också händerna då och då. Har en liten spritflaska ( ja det där lät ju ;-) handsprit i väskan faktiskt, som jag använder då och då ;-)
Ett annat tips är listerine, munvattnet har också hjälpt mig många ggr ;-)

kram/

http://cupcakes-ochannat.bloggplatsen.se

vicand

7 november 2013 14:07

Tack för tipset :) Ja det kan man ju också använda. Jag använde det under svininfluensan. Det med att skölja munnen är också bra, Fluxar alltid innan jag ska sova. :)
Kram :)

 
En plats i solen

En plats i solen

7 november 2013 20:14

Trist när förkylning hindrar en från och träna!

Jag tycker det är okej och säga pojkvän/flickvän när man är ung. Men när man är runt 50/60år känns det knäppt och säga pojkvän... på något sätt... tycker jag

http://enplatsisolen.bloggplatsen.se

vicand

11 november 2013 08:35

Ja det är de :( Det finns inte så mycket man kan göra åt de, bara att vänta tills den är borta.

Okej, ja jag håller med om att det känns lite knäppt att säga det när man är runt 50/60 år.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av vicand - 26 november 2013 22:00

Var sjukt trött när jag vaknade, efter att ha ätit frukost så var jag full med energi. Har målat taket idag ( andra halvan + lite till).   Till fest hos Bagge Wahlgrens så blev det hallon smoothie och chokladbollar. :)  Nu ska jag sova, godnatt :...

Av vicand - 25 november 2013 22:00


Idag har jag målat kökstaket hos pappa ( har halva kvar). Jag trodde att det skulle vara mycket svårare att måla taket men det var rätt lätt. :) Nu är jag helt slut i kroppen ( skön känsla). Nu ska jag sova, Godnatt :)     ...

Av vicand - 20 november 2013 20:15

Resultatet av klippningen igår :D    Efter klippningen :) Håret är ljusare i verkligheten.      Före klippning            Idag blev det ett litet köp. Ett glittrigt nagellack blev det. :)     ...

Av vicand - 20 november 2013 11:45

Höst/ Vinter 2013/2014   Fem snabba och trendiga frisyrer   1. Mjuka vågor: I höst ska håret vara rufsigt vågigt. Exempelvis kan man fläta håret blött när man ska sova och ta bort flätan när man vaknar.    2. Snedbenan: För att få till sn...

Av vicand - 19 november 2013 21:30

Idag har jag varit och köpt ett schampo från L´ORÉAL, ett styling gel från Proffs och ett värmeskydd från Syoss.  Efter att ha precis kommit hem från affären så tog jag och mamma en kvällspromenad. På hemvägen köpte jag lite choklad. :)  För någr...

Ovido - Quiz & Flashcards