Direktlänk till inlägg 6 november 2013

Bakat nyttig pizza :)

Av vicand - 6 november 2013 16:15

Idag har jag min vilodag vilket innebär att jag inte styrketränar idag. 

Tidigare idag var jag sugen på att äta pizza så jag bakade en nyttig pizza :)

Den blev jätte god, kommer att göra den igen.

Här kommer receptet på den. :)


Nyttig fullkornspizza med kyckling 

 

Botten 

 

½ paket jäst ( spelar ej roll om du tar röd eller blå jäst, båda funkar). 

3½ dl ljummet vatten 

3½ dl rågmjöl

2²⁄3 dl grahamsmjöl 

¼ tsk salt
2 msk olivolja


Sås
4 stora hela tomater
½ burk tomatpuré ( går att lägga till någon msk chilisås)
1½ tsk torkad oregano
1½ tsk torkad basilika
¼ tsk havssalt
¼ tsk nymalen peppar


Fyllning
 400 g kycklingfärs ( går bra med 5-6 st kycklingkorvar) 
100 g tinad spenat (pressa ut vattnet) 
1 ägg
2 vitlöksklyftor 

¼ tsk finhackad chili
¼ tsk salt
¼ tsk peppar


1 tsk olivolja till stekning


Övriga ingredienser 

1 färsk vårlök 

1 paket mozzarella eller parmesanost. 
Färsk basilika


1. Blanda ihop alla ingredienserna till botten. Tillsätt mer mjöl om degen är för kladdig. Låt degen vila i 20 min på en ljummen plats. Baka därefter ut degen på en bakplåt.


2. Rör ihop kycklingfärs, spenat, vitlök, chili, ägg, salt och peppar, forma små köttbullar, och stek dem på pannan.

(Om du istället har kycklingkorv så hoppar du över detta steget.

Istället så skivar du korven och lägger det på pizzan efter att du har lagt på såsen.)  


3. Rör ihop såsen, och lägg den på pizzan med kycklingbullar ( eller skivad kycklingkorv) och vårlök . Grädda den i ca 20 min på 175 grader varmluft.


4. Under tiden pizzan är i ugnen skär vårlök och mozzarella (parmesanost) i önskad mängd.

När pizzan är klar, lägg de sista ingredienserna på. 


5. Pizzan är klar för servering. 


Pizzan med parmesanost.


     

Servering










 
 
En plats i solen

En plats i solen

6 november 2013 22:40

åh nu blev jag sugen på pizza! :)

http://enplatsisolen.bloggplatsen.se

vicand

7 november 2013 10:50

Okej :) Du kanske skulle vilja testa receptet? :)
Kommentera i så fall gärna i efterhand vad du tyckte:)
Fin blogg, jag tycker diskussion "när slutar man säga pojkvän/flickvän är bra, det är så olika från person till person vad man säger :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av vicand - 26 november 2013 22:00

Var sjukt trött när jag vaknade, efter att ha ätit frukost så var jag full med energi. Har målat taket idag ( andra halvan + lite till).   Till fest hos Bagge Wahlgrens så blev det hallon smoothie och chokladbollar. :)  Nu ska jag sova, godnatt :...

Av vicand - 25 november 2013 22:00


Idag har jag målat kökstaket hos pappa ( har halva kvar). Jag trodde att det skulle vara mycket svårare att måla taket men det var rätt lätt. :) Nu är jag helt slut i kroppen ( skön känsla). Nu ska jag sova, Godnatt :)     ...

Av vicand - 20 november 2013 20:15

Resultatet av klippningen igår :D    Efter klippningen :) Håret är ljusare i verkligheten.      Före klippning            Idag blev det ett litet köp. Ett glittrigt nagellack blev det. :)     ...

Av vicand - 20 november 2013 11:45

Höst/ Vinter 2013/2014   Fem snabba och trendiga frisyrer   1. Mjuka vågor: I höst ska håret vara rufsigt vågigt. Exempelvis kan man fläta håret blött när man ska sova och ta bort flätan när man vaknar.    2. Snedbenan: För att få till sn...

Av vicand - 19 november 2013 21:30

Idag har jag varit och köpt ett schampo från L´ORÉAL, ett styling gel från Proffs och ett värmeskydd från Syoss.  Efter att ha precis kommit hem från affären så tog jag och mamma en kvällspromenad. På hemvägen köpte jag lite choklad. :)  För någr...

Ovido - Quiz & Flashcards