Alla inlägg under oktober 2013

Av vicand - 30 oktober 2013 22:45

Har inte blivit något bloggande under en liten tid, har haft fullt upp.


Idag när jag vaknade började jag att fläta mitt hår, kände att jag ville sätta upp håret på ett sätt som jag ej brukar. Blev en stund träning idag, tränade lår, rumpa, bröst och rygg, var sjukt jobbigt. Därefter så letade jag upp ett recept på tunnbröd, hittade ett som verkade lätt. :) 

Bakade tunnbröd, var super lätt. 

Resultatet blev jätte bra, smakar mycket bättre än köpta tunnbröd. :) 

Bjöd familjen på ett varsitt, mamma ville ha receptet. 

Lovar att alla kan göra dessa enkla tunnbröd, bara man följer receptet. :) 

Om ni vill ha receptet så är det bara att kommentera. 

Kl 20.00 tittade jag på bonde och sen tittade jag på halvvägs till himmeln.


Nu sitter jag och tittar på Trinny och Susannah stylar om kändis-Sverige. :) 

Imorgon ska jag träna mage, ben och axlar (jag tränar utan vikter). Jag ska även städa lite och träffa min kille. :) 


 

Fläta fram 

 

Fläta bak. 


  

Tunnbröden steks. 

 

Färdiga tunnbröd. 


  

Hemmagjort tunnbröd med kött, paprika, sallad och tacosås., det var jätte gott och mäktigt. Jag kommer att göra detta fler gånger, kanske med grahamsmjöl, så det blir lite nyttigare. :)  




Igår när jag vaknade gick jag ut och tittade hur det såg ut i trädgården efter Simone. 

Låg två träd, ett var ett äppelträd som hade gått åt skogen. :( Under dagen så gjorde jag inte så mycket, var väldigt trött och frös hela dagen. :(


I förgår började jag att styrketräna igen :D Det är lätt att tänka att man ej kan styrketräna på grund av att man har problem med handleden och har ont i benhinnorna. De delarna man inte har problem med går ju faktiskt att träna. :) 

Av vicand - 30 oktober 2013 20:41

Har inte blivit något bloggande under en liten tid, har haft fullt upp.


Idag när jag vaknade började jag att fläta mitt hår, kände att jag ville sätta upp håret på ett sätt som jag ej brukar. Blev en stund träning idag, tränade lår, rumpa, bröst och rygg, var sjukt jobbigt. Därefter så letade jag upp ett recept på tunnbröd, hittade ett som verkade lätt. :) 

Bakade tunnbröd, var super lätt. 

Resultatet blev jätte bra, smakar mycket bättre än köpta tunnbröd. :) 

Bjöd familjen på ett varsitt, mamma ville ha receptet. 

Lovar att alla kan göra dessa enkla tunnbröd, bara man följer receptet. :) 

Om ni vill ha receptet så är det bara att kommentera. 

Kl 20.00 tittade jag på bonde och sen tittade jag på halvvägs till himmeln.


Nu sitter jag och tittar på Trinny och Susannah stylar om kändis-Sverige. :) 

Imorgon ska jag träna mage, ben och axlar (jag tränar utan vikter). Jag ska även städa lite och träffa min kille. :) 


 

Fläta fram 

 

Fläta bak. 


  

Tunnbröden steks. 

 

Färdiga tunnbröd. 


  

Hemmagjort tunnbröd med kött, paprika, sallad och tacosås., det var jätte gott och mäktigt. Jag kommer att göra detta fler gånger, kanske med grahamsmjöl, så det blir lite nyttigare. :)  




Igår när jag vaknade gick jag ut och tittade hur det såg ut i trädgården efter Simone. 

Låg två träd, ett var ett äppelträd som hade gått åt skogen. :( Under dagen så gjorde jag inte så mycket, var väldigt trött och frös hela dagen. :(


I förgår började jag att styrketräna igen :D Det är lätt att tänka att man ej kan styrketräna på grund av att man har problem med handleden och har ont i benhinnorna. De delarna man inte har problem med går ju faktiskt att träna. :) 

Av vicand - 21 oktober 2013 11:37

Det märks att det är höst. 

Löven ligger på marken, det börjar bli kallt. 

Fåglarna har flyttat till värmare breddgrader. 

Människor har fått höstdepressioner. 


Det bästa är att acceptera läget, förbereda sig inför vintern och vara positiv. :) 

Hur skulle det vara om man skulle ha sommar hela tiden, jag tror att jag skulle vara ganska trött på att det skulle vara varmt hela tiden. Snart blir det att flytta tillbaka klockan :)  

Tiden bara rinner iväg, inte så långt kvar till jag fyller 20  :)


För att pigga upp mig lite så sitter jag och lyssnar på nostalgi, hittade en skiva med Erik Hassle när jag städade i fredags. :) 

 





Av vicand - 20 oktober 2013 23:30

Denna helgen har varit rolig, mysig och underbar. :) 


I fredagskväll så var jag och min kille på Väla, var och hämtade mina glasögon som jag hade beställt på Smart Eyes. Det blev en liten runda på H&M, köpte ett läppglans. På apoteket köpte jag försvarets hudsalva (bästa hudsalvan till

läpparna) och flux. 

När vi var på väg hem så körde vi inom det renliga godisstället som nyligen har öppnat.

Hoppas att dem lyckas att hålla stället rent, är inte många godisaffärer med låga priser som lyckas med det.


Igår så chillade jag och min älskling, blev en hel del tv tittande men även en promenad. På kvällen blev det pizza "vikingspecial", kebabpizza med sallad. Lite senare så blev det mys framför tv:n med godis. Vi tittade på svensk humor och music & lyrics. Jag tycker att filmen var helt okej, bra i början, jobbig i mitten då allt var trassligt och bra i slutet då allt ordade upp sig. Varför ser man oftast i början av filmen vilka som kommer bli tillsammans, speciellt i amerikanska filmer?.


Idag har det varit släktmiddag hemma hos min kille, det bjöds på kalkon och potatis till huvudrätt och äppelkaka med vaniljsås till efterrätt, var jätte gott. :)

Lite senare tittade jag och min älskling på New moon, man kan aldrig se dem för många gånger. När jag kom hem så tittade jag på Solsidan. 

Därefter så blev det Williams lista på svtplay.se , hade ingen aning om att det hade börjat igen. :)  

Nu ska jag sova, Godnatt. :)


   

 

Mina nya glasögon från Smart Eyes är jätte nöjd :D 


 

 

Läppglans "Happiness" från H&M. 




Av vicand - 18 oktober 2013 16:54

Träningen i morse gick helt okej. Jag gick jätte fort cirka 3km och joggade 500m. Hade jätte ont i benhinnorna efter att ha gått en liten stund. Jag gav mig inte och testade att jogga sakta, kände inget i benhinnorna då jag gjorde det. 

Dags att besöka sjukgymnasten inom kort. 

När jag kom hem så bakade jag och mamma kladdkaka, den var supergod. :) 

Vill ni ha receptet så är det bara att kommentera inlägget eller skriva till mig på FB. :) 

Har ätit panerad strömming idag med soltorkade tomater. 

Nu håller jag på att packa, ska hem till min kille. :) 

Trevlig helg :D 

 

Kläderna som jag beställde från H&M :) Paketet innehöll en svart stickad tröja, en grå cardigan, ett par svarta manchester byxor, en svart mönstrad tröja och ett set med nagelfil. 

Allt passade, dock var inte den mönstrade tröjan min stil. 

 

Strömming med soltorkade tomater, mos och grönsaker. :) 

 

Lättare att skära kladdkakan om man sätter ett glas i mitten. 

 


Fika: Kladdkaka med grädde och glass.  



Av vicand - 17 oktober 2013 18:15

Somnade inte fören 0.30 i natt, är nog därför jag känner mig lite seg. Innan jag somnade skrev jag upp vad som behövdes göras dagen efter så jag skulle slippa tänka på exempelvis : Måste komma ihåg att städa, lägga mig tidigare och lägga upp bilder på H&M paket. 

När jag hade vaknat lite efter nio så lyssnade jag på Roa med Katy Perry och gick igenom en del av mina listor på Spotify. 

En stund senare så fixade jag frukost som bestod av bland annat stekt ägg. Jag lyckades jätte bra med att lossa ägget från formen som ser ut som en blomma (bifogad bild längre ner). Jag är rätt säker på att det berodde på att jag smörjde in formen i olja innan jag stekte ägget i den. 

#spotify


  

Stekt ägg i form. 

 

Resultatet. 


 

 

Trötthet 


Är ofta jätte trött när jag vaknar, har kommit fram till att det krävs förändring. 

Jag har läst vad forskare säger om hur länge man ska sova, hur man somnar lättare och sover bättre. 

Dem flesta bör sova 8 h för att vakna utvilade och gå och lägga sig innan 00.00 Om man går och lägger sig efter 00.00 så sabbar man kroppens klocka, vilket innebär att man förlorar en timme efter 0.00 och så vidare. Om inte kroppen får den sömn den behöver så kommer man ej in i alla stadier. Om man sover cirka 4 h så har man inte hunnit att komma ur djupsömnen, vilket blir följande att man vaknar upp super trött och kroppen får inte den vila den behöver. Vid upprepande blir följden att immunförsvaret drabbas, vilket kan leda till att man får förkylningar väldigt lätt och andra sjukdomar. 

Det finns annat som inverkar på sömnen till exempel den stora faktorn "stress". 

Men det finns också andra saker som temperaturen i sovrummet. 

Det finns en hel del saker man kan göra för att sova bättre och få ner stressen.



Finns många sidor på nätet om sömn exempelvis på vårdguiden.

 

Tips till att sova bättre


 Gör någon typ av avslappning då man känner sig stressad exempelvis ta några djupa andetag tills man känner sig lugn, lyssna på avslappningsmusik eller meditation eller någon annan sorts avslappning.  


Temperaturen i sovrummet bör vara 16-18 grader, annars kan man ha svårt att sova eller så drömmer man väldigt osammanhängande drömmar. 

 

Sov i ett mörkt rum och tyst rum annars så påverakas sömnen negativt eftersom man sover oroligt. 


Gör sovplatsen till en arbetsfri zon, exempelvis sitt inte vid datorn i sängen, titta inte på tv i sängen. Alltså arbeta inte i sängen. Om man gör sovplatsen till en arbetsfri zon så förstår hjärnan att här ska jag sova.  


Varva ner 1-2 h innan du ska sova, lyssna på avslappningsmusik, drick en kopp med varm mjölk. "Försök att få undan kvällssysslorna i tid så du slipper att skynda dig i säng, om inte så kommer hjärnan vara på högvarv så man får svårt att somna.  


Skriv upp vad som behövs göras dagen efter så du slipper att mala det om och om igen när du ska sova. Du kan även skriva upp på måndagen för varje dag vad som behövs göras under veckan så du slipper att komma på oj det skulle jag ha gjort. 

 

 Försök att stressa så lite som möjligt för att få ner tempot och få en jämnare rytm på dagtid. Jäkta inte upp dig i onödan. 


Drick inte energidryck, läsk kaffe eller te sex timmar innan du ska sova eftersom dryckerna gör det svårare att gå ner i varv. Om man dricker kaffe så kan man testa att dra ner på kaffemängden under dagen.


Sitt inte stilla hela dagen, rör på dig ("kroppens behov av återhämtning gör det lättare att bli trött och komma i viloläge"). 

 

Träna inte precis innan du ska sova för då är hjärnan på högspänning när du ska sova.

 

Om du är hungrig när du ska sova ta något lätt att äta exempelvis en smörgås.

 

Gå upp samma tid varje dag (plus minus en timme) och gå och lägg dig samma tid varje kväll innan 00.00. 

 

Om du har svårt att sova försök att acceptera det. Var ej rädd för att ej kunna sova, släpp det för annars somnar du aldrig. 

 

Tänk efter om det är något annat du kan göra för att sova bättre exempelvis stänga av mobilen, datorn och TV:n en timme innan du ska sova. 

 

Om du har missat mycket sömn försök att hålla dig vaken under dagen och gå och lägg dig på kvällen så du inte rubbar sömnen, så du är uppe på natten istället för att sova.

 









Av vicand - 16 oktober 2013 22:15

Idag vakande jag halv sju hos min kille. :) 

När jag kom hem på morgonen så gjorde jag en listan på vad som behövdes göra idag. 

Efter en stund så gjorde jag frukost som bestod av stekt ägg och havregrynsgröt med rivit äpple, kanel och mjölk.

Testade att smörja in formen med olja, var lättare att lossa den från ägget. 

Efter jag hade ätit så var jag inne på Ellos ( har inte beställt något från Ellos sen jag var liten). Jag hittade en borste av vildsvinshår, ska tydligen vara en bra borste (BaByliss paddelborste Bambu), funderar på att beställa den. :)

Jag har tänk att börja simma, har varit inne och kollat vad det kostar för tre månader i stöten. Jag funderar på att avvakta till nästa år.


På eftermiddagen hämtade jag ut mitt HM paket och gick en runda, jag gick jätte fort.

När jag kom hem så stekte jag biff och pasta, försenad lunch. 

Efter en stund letade jag upp ett recept på kladdkaka med päron åt mamma på nätet. 

På kvällen tog jag och mamma en kvällspromenad till affären, det märks att det börjar bli kallare. 

När vi kom hem så tittade jag på Bonde söker fru och halvvägs till himlen. 


Igår var jag med min kille och åt kinamat, var gott. :) 

När vi kom hem så var vi så mätta att vi inte orkade göra så mycket mer än att titta på tv, var inte något roligt så vi tittade på film (Honey 2), tycker att den första är bättre. 


I förgår testade jag att steka ägg i kycklingformen (bild bifogad längre ner), glömde att smörja in formen i olja, så att ägget skulle vara lättare att lossa från formen. Hade ont i mina benhinnor så jag gjorde inte så mycket mer än att lyssna på musik, kolla mailen, städa och packa.

På kvällen så åkte jag till min kille och var ute och gick en kort promenad på 1 km  med honom (var blött och mörkt ute). 


I söndags så gick jag och min kille en promenad på 5 km, jag visade var jag brukade gå när jag bodde hos pappa.

När vi kom hem till pappa igen så gosade jag med Bosse (katten som jag passade), packade ner plagg och assessorer som jag ville ha med mig till mamma exempelvis skinnhandskar, skärp och pälsväst.


När pappa och hans tjej kom hem så fick jag lite saker för att jag hade passat Bosse. :) 

Helgen var rolig, det var jätte roligt att visa vart jag brukade gå när jag bodde hos pappa. 

Det var väldigt skönt att komma ut och få friskluft och se den vackra naturen. 

Gustav ( min brors katt) och Bosse har haft catfight några gånger om dagen. Gustav som bor hos pappa är ej van vid att det ska komma en liten katt som busar väldigt mycket, vissa stunder var dem vänner. 


I lördags så var jag och min kille ute och gick 6 km, vi gick bland annat och tittade på en sjö och en kvarn. 

På kvällen så åt vi kyckling och ris. 

Lite senare så blev det mys framför TV:n med chokladpudding med grädde och chips med dipp, mums. 


På fredagskvällen så åkte jag och min kille till pappa. Mina förväntningar var att det skulle bli kul att komma dit och passa lilla söta Bosse. 

På kvällen så hämtade älskling mig, vi åkte hem till pappa. 

När vi kom dit så gosade vi med Gustav och Bosse (katterna).

Efter att jag hade landat så började jag och min kille att göra tacos. 


Nu ska jag varva ner lite och sova, Godnatt :)   

Stekt ägg, den var perfekt tills gulan skulle rinna ut.


    Outfit till promenaden : Grå Adidas tjocktröja, svarta träningsbyxor från H&M och vita löparskor från Asics. 

 

Mörk choklad med pistage inhandlades på kvällspromenaden med mamma.


 

Yes, har gått mer än 10 000 steg idag :D 


 

Kina mat. 


 

Första gången jag använde formen. 



 


Formar och receptbok som jag fick för att jag hade passat Bosse. 

 


En fotoram fick jag också. 


 

Gustav står på bakbenen och fräser åt Bosse.


 

Gustav och Bosse är vänner. 

      



  

Den vackra sjön som jag brukade åka skridskor på när jag var mindre. 


 

Även fast hösten är mörk och dyster så kommer naturens färger fram som mest. 

 

Älskling står och fotograferar vid kvarnen. 

 

Bron vid kvarnen.


 


Mys med Bosse efter promenaden.


 

Kyckling med ris och grönsaker. 

 

Bosse bus vill också vara med på lördagsmyset.




Chokladpudding med grädde.


      


















Av vicand - 11 oktober 2013 17:25

Idag vaknade jag vid halv nio och var super trött, man kanske skulle ha lagt sig innan tolv :) 

Gjorde frukost som bestod av äggröra med sallad och havregrynsgröt med banan. 

Diskade en stund och sen började jag packa inför helgpassningen av Bosse ( En supersöt katt). 

När jag hade packat nästan allt så la jag mig i sängen och läste Veckorevyn, köpte den för lite mer än en månad (hade ej hunnit läsa hela tidningen innan). Det var super skönt att slukas av tidningen och bara kunna vara.

Snart blir det träffa älskling och åka hem till Bosse.

Trevlig helg :D  

  '

Tidningen jag läste. :)

Ovido - Quiz & Flashcards